Polboat Yachting Festival to gdyńska impreza, która już na stałe wpisuje się w kalendarz europejskich wydarzeń targowych.
W tym roku Festival odbył się w dniach 15-18 lipca 2021 r.
Wzięliśmy w nim oczywiście czynny udział, a nasze subiektywne podsumowanie można znaleźć na stronie www.zbrojaadwokaci.pl
Osobiście korzystałem z okazji nie tylko nawiązując i odświeżając relacje z szeregiem osób, z którymi – zwłaszcza w ostatnich kilkunastu miesiącach – kontakt utrzymywaliśmy głównie zdalny.
Starałem się też poznać i lepiej zrozumieć aktualne branżowe problemy i wyzwania. Związane zwłaszcza z organizacyjnymi i prawnymi aspektami działalności prowadzonej przez przedsiębiorców w sektorze „yachtingu” i „marine”.
W sumie mogę się pokusić o kilka spostrzeżeń i takich wspólnych punktów:
- moce przerobowe (stoczni produkcyjnych) są w zasadzie wyczerpane co najmniej do połowy przyszłego roku (w niektórych przypadkach nawet do 2023 r.) – tak więc jeżeli chcesz kupić nowy jacht (żaglowy lub motorowy), to będziesz musiał raczej trochę poczekać 🙂
- brakuje coraz bardziej rąk do pracy, zwłaszcza wykwalifikowanej technicznie kadry;
- problemy z dostawcami podstawowymi części składowych jachtów (silniki, maszty, oprzyrządowanie) stały się zasadą (zarówno co do terminu dostawy, jak i nie rzadko zmieniającej się ceny);
- rynek czarterowy mocno się rozwija i brakuje coraz bardziej rzetelnej i bieżącej obsługi stoczniowo-remontowej.
A na tej bazie mamy również takie ciekawe prawnicze zagadnienia:
- wykładnia pojęcia siły wyższej – odmienianej przez wszystkie przypadki;
- swoisty renesans tzw. klauzuli nadzwyczajnej zmiany stosunków, która umożliwia dostosowanie obowiązujących warunków umowy do nagle zmieniających się okoliczności; pisałem o tym już ponad rok temu („Realizacja umów stoczniowych w czasie epidemii„),
- sposoby rozwiązywania sporów na linii: stocznia – podwykonawca na tle realizacji usług niewłaściwej jakości; o rozwiązywaniu sporów pisałem też już na początku epidemii („Rozwiązywanie sporów biznesowych w dobie koronowirusa„),
- realizacja uprawnień z tytułu gwarancji lub rękojmi – zakres odpowiedzialności producenta oraz dealera, możliwe zakresy kompromisów,
- problemy z naśladownictwem produktu i naruszaniem wzorów przemysłowych.
Czyli ogólnie jest co robić! 🙂
Przede mną jeszcze ostatni dłuższy w tym roku wyjazd (w okresie od 14 – 22.08.), tym razem na żeglarskie Mistrzostwa Europy do rosyjskiego Ekaterinburga.
Niemniej, po powrocie ostro zabieram się do pracy…
Życzę Wam również, jeszcze – bo w końcu to dopiero początek sierpnia – spokojnego wypoczynku!
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }