Przejściowo pochmurno-deszczowo pogoda.
Dla niewtajemniczonych – zdjęcie przedstawia wjazd Mostem Brdowskim na szczecińską wyspę Gryfia.
Najazd na infrastrukturę spółki ST3 Offshore w upadłości.
Nieco bardziej w prawo (poza kadrem) można spojrzeć na bieżące obłożenie doków szczecińskiego oddziału MSR Gryfia.
Świnoujski, jak wiesz, został zamknięty w ubiegłym roku, a następnie wystawiony na sprzedaż.
Pani syndyk również sprzedaje w toku postępowania upadłościowego przedsiębiorstwo ST3 Offshore.
Jak wygląda aktualizacja obu przetargów?
GRYFIA
W styczniu 2021 r. upłynął termin zgłoszenia ofert na zakup prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i sprzedaży prawa własności zabudowy nieruchomości, położonych w Świnoujściu przy ul. Ludzi Morza (czyli oddziału świnoujskiego MRS Gryfia).
Dla przypomnienia cena wywoławcza: 58.101.000 PLN (pięćdziesiąt osiem milionów sto jeden tysięcy złotych)
Dopiero w maju ukazał się ostatecznie oficjalny komunikat, że w toku postępowania została złożona tylko jedna oferta, przez spółkę Euro Terminal Real Estate.
Natomiast w dniu 14.05.2021r. MSR Gryfia oraz oferent zawarli przedwstępną warunkową umowę sprzedaży praw do przedmiotu postępowania za zaoferowaną cenę.
Dlaczego umowa jest przedwstępna?
Pisałem o tym nieco już publikacji „Zakup nieruchomości w porcie„.
W dużym skrócie – umowa musi mieć taki charakter z uwagi na możliwość skorzystania z prawa pierwokupu przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA.
Podmiot uprawniony wykonuje to prawo, składając oświadczenie w formie aktu notarialnego w okresie do 6 miesięcy od dnia otrzymania zawiadomienia o zamiarze sprzedaży (zawartej warunkowej umowy sprzedaży) lub zamiarze przeniesienia użytkowania wieczystego.
Wykonanie prawa pierwokupu powoduje zawarcie umowy sprzedaży pomiędzy zbywcą (MSR GRYFIA) przedmiotu objętego prawem pierwokupu a uprawnionym z tytułu prawa pierwokupu (ZMPSiŚ).
Skutek ten następuje z dniem złożenia zawiadamiającemu oświadczenia o wykonaniu prawa pierwokupu.
Czyli w tej sprawie może być tak, że pomimo oferty złożonej przez spółkę Euro Terminal Real Estate, nabywcą (na tych samych warunkach, czyli w praktyce za tę samą cenę) może być ostatecznie Port.
Luźno licząc, zakładając niezwłoczne zawiadomienie o umowie przedwstępnej, Port ma czas do złożenia oświadczenia do połowy lub końca listopada 2021 r.
Pozostaje pytanie, czy z niego skorzysta…
ST3 OFFSHORE – w upadłości
Równolegle sąsiad zza miedzy objęty jest nadal postępowaniem upadłościowym.
Niestety, brakuje jeszcze zatwierdzenia listy wierzycieli w tej sprawie. Nie powstała jeszcze w konsekwencji Rada Wierzycieli.
A syndyk i sędzia-komisarz próbują – trzeba przyznać, że dość konsekwentnie i szybko jak na warunki szczecińskich upadłości – sprzedać całość przedsiębiorstwa.
Niestety, do tej pory żaden podmiot – pomimo sporego wstępnego zainteresowania oraz nieźle rysującą się strategią budowy polskich morskich farm wiatrowych – formalnie się nie zgłosił.
Dla przypomnienia cena wywoławcza została określona na poziomie 234.680.000 zł netto.
Pierwszy termin zgłaszania ofert upłynął bezskutecznie w marcu 2021 r.
Podobnie następne (w kwietniu i w maju).
Aktualnie wyznaczony został, prawdopodobnie ostatni, termin przetargu (na dzień 2.07.2021 r. do godz. 14.00) z mocno obniżoną ceną wywoławczą do kwoty, uwaga: 164.276.000 zł netto.
Szczegóły przetargu można znaleźć na stronie upadłej spółki.
Pytanie, czy kolejne obniżenie ceny wystarczy.
Poziom ponad 160.000.000 zł daje gwarancje zaspokojenia zaległych roszczeń pracowniczych i szanse znacznego zaspokojenia większości wierzycieli.
Jeżeli przetarg ponownie okaże się bezskuteczny, to o zaspokojenie będzie już bardzo trudno…
Od razu pojawia się pytanie o zainteresowanie i aktywność spółek z udziałem Skarbu Państwa, które jeszcze w okresie restrukturyzacji ochoczo deklarowały pełne zaangażowanie w utrzymanie tego przedsiębiorstwa i zaspokojenie wierzycieli.
Nadal, życzę wszystkim i branży jak najszybszych decyzji.
Przedłużająca się niepewność co do losów obu nieruchomości nie jest korzystna ani dla gospodarki morskiej, ani regionu.
Tym bardziej, co jeszcze raz trzeba podkreślić, że najbliższe miesiące mogą być kluczowe dla rozwoju sektora polskich morskich farm wiatrowych i ewentualnego udziału w tym rynku zachodniopomorskich przedsiębiorców.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }