Planując jeszcze pod koniec lipca wydarzenia czekające nas w wrześniu, nie spodziewałem się takiego nagromadzenia imprez, targów i konferencji.
Wspomnę tylko najważniejsze:
- SSM Hamburg 2022
- Cannes Yachting Festival
- Baltic Economic Congress 2022 (organizowany przez Północną Izbę Gospodarczą w Szczecinie)
- XII Rejs z okazji Światowego Dnia Morza (Szczecin)
- WindEnergy Hamburg
Fakt. Jak chcesz być obecny i aktywny w trzech branżach jednocześnie, to zaczyna brakować po prostu czasu 🙂
I nie zmieni tego nawet wspólny mianownik dla gospodarki morskiej, wind offshore i jachtingu, którym jest oczywiście „wiatr i woda”.
Na szczęście mamy w kancelarii więcej osób na pokładzie. Daje to dobrą bazę do podziału zadań i szerszego uczestnictwa w poszczególnych wydarzeniach.
I w tych okolicznościach, z uwagi na kolizję terminów podzieliśmy nasz udział na Hamburg i Cannes.
Podsumowanie targów w Hamburgu można łatwo znaleźć na naszej stronie >>> TUTAJ.
A kilka słów o Cannes poniżej 🙂
Cannes Yachting Festival
Muszę się Tobie przyznać, że na francuskim Lazurowym Wybrzeżu bywałem już wcześniej, głównie biorąc udział w regatach (Toulon, Saint-Tropez). Jednak na Cannes Yachting Festival zawitałem po raz pierwszy.
Duża impreza. Uczestnicy i starzy bywalcy zgodnie potwierdzają, że największa w Europie, a organizatorzy twierdzą, że być może nawet na świecie.
W każdym razie, podzielona na dwie duże mariny, wystawa robi spore wrażenie.
W starym porcie (Vieux Port de Cannes) znaleźć można było jachty motorowe niemal wszystkich liczących się europejskich marek. A do tego tzw. super jachty, czyli najbardziej ekskluzywne i największe jednostki motorowe, które potrafią zawrócić w głowie nie jednemu amatorowi jachtingu.
W drugiej marinie (Porto Canto) znaleźć można było raj dla żeglarzy. Las masztów. Jedno i dwukadłubowce, ale i cichą przystań znalazło tam również kilka dużych firm motorowych.
Marki obecne na Cannes Yachting Festival
Dojazd pomiędzy marinami oczywiście drogą wodną z obowiązkowym podziwianiem panoramy Cannes z jednej strony, a redą z dziesiątkami wielkich jednostek, które nie zmieściły się w środku – z drugiej.
Setki wystawców, najpotężniejsze europejskie firmy, kolorowe dywany (w tym oczywiście ten czerwony) i niezliczona liczba barwnych flag, a do tego tysiące zwiedzających.
W tym – sporo przedstawicieli polskiego przemysłu jachtowego. I to nie tylko przedstawicieli handlowych poszczególnych europejskich i światowych marek (w tym ww. Super Yachtów!). Nie każdy wie, że nasze firmy mają ugruntowaną pozycję i duży udział w światowej produkcji jachtów do 10 m długości.
Wśród żaglowych jednostek nie sposób nie zauważyć katamaranów Sunreef Yachts, Moon Yacht, a także wyróżniającego się architektonicznie dwukadłubowca z Wave Catamarans, który buduje swoje jachty w Szczecinie.
Z typowo polskich marek motorowych widoczne były oczywiście duże caty Sunreef Yachts, uznane Galeon Yachts, a także Delphia Yachts (prezentująca model elektryczny z nowej gamy).
Nie można było też przejść obojętnie obok produkowanych u nas Saxdorów, Axoparów, Beneteau/Jeaneau, Windy, Vanquishów, czy gamy jachtów grupy Hanse.
Z moich festiwalowych obserwacji wynika, że coraz większą popularność zyskują katamarany (zarówno żaglowe, jak i motorowe).
Zauważalna jest też tendencja do zrównoważonego rozwoju i starania o jak najbardziej ekologiczne systemy, również w jachtach motorowych. Stąd napędy elektroniczne i hybrydowe. Przemysł jachtowy widzi potrzebę zmian w tym kierunku.
Szkoda tylko, że napęd motorowy zdecydowanie zaczyna wypierać żagle.
Cóż, takie czasy…
Nie zabrakło prawniczych tematów
Z prawniczych tematów, o których – wbrew pozorom – często dyskutowaliśmy (nie tylko na stoisku zaprzyjaźnionego lidera ubezpieczeń jachtowych – Pantaeniusa) rzucają się w oczy nadal:
- sprawy transgraniczne – zwłaszcza kwestia wyboru optymalnych rozwiązań podatkowych i pułapek z tym związanych, czyhających niczym podwodne skały na armatorów jachtowych;
- kwestia bandery jachtu i związanych z nią obowiązków regulacyjnych, w tym procedur rejestracyjnych i późniejszych inspekcji (polska bandera ma tutaj nadal cały czas spory potencjał);
- zrozumiałe i bezpieczne regulacje dla stron umowy zakupu jachtu, ale także umów dealerskich i dystrybucyjnych (zwłaszcza w wymiarze międzynarodowym).
To znane nam sprawy, z którymi spotykamy się w zawodowej praktyce już od dłuższego czasu.
Jeżeli temat jest dla Ciebie ważny, zerknij proszę w jedną z naszych publikacji >>> TUTAJ.
W czasie targów nawiązałem również kilka nowych międzynarodowych kontaktów ze świata prawniczego. Zaproszono mnie do nowej inicjatywy pod roboczą nazwą European Yachting Lawyers. Ciekawa inicjatywa, zobaczymy jak się rozwinie w najbliższym czasie.
Cannes na pewno warte jest odwiedzin, a być może nawet bliższych relacji. Wrócę tam w przyszłym roku.
A kolejna duża impreza w przemyśle jachtowym to styczniowe targi BOOT Duesseldorf 2023.
Patryk Zbroja
adwokat
***
Subiektywne podsumowanie Polboat Yachting Festival
Jak co roku, będąc członkiem wspierającym Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych – „Polskie Jachty”, wzięliśmy udział w dniach 21-24.07.2022 r. w Polboat Yachting Festival, organizowanym w gdyńskiej Marinie Yacht Park.
Impreza rośnie z roku na rok, za co szczególne brawa należą się oczywiście organizatorom [czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }