Jak co roku, będąc członkiem wspierającym Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych – „Polskie Jachty”, wzięliśmy udział w dniach 21-24.07.2022 r. w Polboat Yachting Festival, organizowanym w gdyńskiej Marinie Yacht Park.
Impreza rośnie z roku na rok, za co szczególne brawa należą się oczywiście organizatorom!
Wystawców (członków Izby i nie tylko) jest coraz więcej, odwiedzających – w tym zorientowanych klientów, obecnych i przyszłych armatorów – również.
Targi to jednak przede wszystkim możliwość wymiany doświadczeń, poglądów, pojawiających się problemów i branżowych wyzwań, zarówno tych gospodarczych, jak i bardziej prawniczych.
RYNKOWE ODCZUCIA
Stocznie i dostawcy (może oprócz firm obsługujących najbardziej luksusowe jednostki) szykują się powoli na zakończenie dobrej koniunktury.
Co prawda – ceny jachtów idą nadal do góry, a na większość nowych jednostek trzeba czekać do końca sezonu 2023 albo nawet na początek roku 2024.
Jednak powoli dochodzą sygnały o wolniejszej „dynamice rozwoju”, czy wręcz nadchodzącym kryzysie.
Początek roku zapowiadał się znakomicie. Natomiast agresja Rosji w Ukrainie diametralnie zmieniła plany i założenia wielu przedsiębiorców. Część z nich mocno odczuła problemy kadrowe, pogłębiający się kryzys w łańcuchach dostaw, a także zwiększające się (nie tylko z uwagi na rosnące ceny energii i paliw) koszty produkcji. Mimo wszystko, wydaje się, że rok 2022 powinien dla zdecydowanej większości dobrze poukładanych branżowych firm zakończyć się pozytywnie.
Widać przy okazji ciekawą tendencję dużego popytu na imprezy targowe w kraju, ale i za granicą.
Wielu producentów, zakładając możliwe wahania gospodarcze w najbliższych miesiącach, widzi już teraz potrzebę powrotu do szerszych działań promocyjnych i marketingowych, które powinny zapewnić utrzymanie dobrego poziomu sprzedaży.
Niewykluczone, że w mediach pojawi się zatem więcej jachtowych reklam 😉
BEZPIECZEŃSTWO PRAWNE FIRMY
Z prawniczych tematów – szefowie firm widzą potrzebę zapewnienia bezpieczeństwa swoich przedsiębiorstw w szerokim tego słowa znaczeniu – nie tylko ze względu na wymogi ochrony środowiska, zrównoważony rozwój, wewnętrzne regulaminy, ale i biorąc pod uwagę duże ryzyko kontroli organów państwowych.
Uwagę powoli zaczynają przykuwać procedury związane z zabezpieczeniem praw własności intelektualnej, w tym wzorów, planów, pomysłów oraz ich praktyczne ochrona (np. przed naśladownictwem).
Rozwija się rynek czarterowy (w tym dodatkowych usług takich jack np. czarter managementu lub „yachtvesment”) zarówno ten długookresowy, jak i okazjonalny. Roboty prawniczej przy analizie zawieranych umów, OWU lub treści regulaminów jest cała masa 😉
ROZWIĄZYWANIE JACHTOWYCH SPORÓW
A na kanwie problemów z terminami realizacji zamówień lub dostaw, duże znaczenie nadal mają wdrożone sposoby rozwiązywania sporów. Tutaj – co nie jest niespodzianką – bezspornie polski wymiar sprawiedliwości jest unikaną i jedynie ostateczną formą rozstrzygnięcia konfliktu. Zdecydowanie większe znaczenie mają, akcentowane zresztą mocno w naszej praktyce, alternatywne metody – zwłaszcza w postaci negocjacji i mediacji.
BEZPIECZNE NABYCIE JACHTU
Cieszę się też osobiście, że również armatorzy tak prywatni, jak i instytucjonalni szukają współpracy i wsparcia w zakresie bezpiecznego nabycia jachtów (żaglowych i motorowych).
Tematyka jest szeroka, a nasze sugestie cieszą się tutaj dużym zainteresowaniem.
Pisaliśmy o tym m.in. na naszym kancelaryjnym blogu we wpisie pt. „Bezpieczne nabycie jachtu„.
To był udany Yachting Festival!
Na marginesie, nadal czekamy na podobną imprezę w Szczecinie!
Tereny u stóp Wałów Chrobrego, Łasztowni, North-East Mariny, Wyspy Grodzkiej dają znakomity potencjał dla targów tego typu.
Kto wie, może kiedyś? 🙂
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }