Komisja Europejska zatwierdza pomoc inwestycyjną w sektorze stoczniowym dla małych i średnich przedsiębiorców!
To bardzo dobra wiadomość dla polskiej branży stoczniowej 🙂
Pomoc zostanie przyznana w formie dotacji, dopłat do oprocentowania i gwarancji udzielanych w ramach programu regionalnej pomocy inwestycyjnej wspierającego małe i średnie przedsiębiorstw w woj. pomorskim i zachodniopomorskim. Całkowity budżet programu wynosi 18.000.000 EUR.
Komisja potwierdziła, że pomoc będzie wspierać nowe inwestycje mające na celu modernizację sektora, który jest bardzo ważny dla lokalnej gospodarki, a pozytywne skutki projektu dla rozwoju regionalnego wyraźnie przewyższają zakłócenia konkurencji spowodowane przez pomoc państwa.
Druga informacja opublikowana przez Komisję Europejską jest jednak taka, że równolegle zostało wszczęte dochodzenie w sprawie systemu opodatkowania stoczni w Polsce, który może dawać niektórym przedsiębiorcom przewagę nad konkurentami.
Sprawa dotyczy rozwiązania, wprowadzonego od początku 2017 roku na podstawie Ustawy o aktywizacji przemysłu stoczniowego i przemysłów komplementarnych, które umożliwiło niektórym polskim stoczniom płatność zryczałtowanego podatku w wysokości 1 % od sprzedaży pochodzącej z budowy i przebudowy statków. Stocznia ma w takim przypadku wybór, czy płacić podatek zryczałtowany od obrotu, czy powszechnie obowiązujący podatku dochodowego od osób prawnych lub od osób fizycznych. Ponadto obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku jest wstrzymany do czasu ukończenia budowy lub przebudowy statku.
Pisałem o tej ustawie już wcześniej TUTAJ.
Wątpliwości Komisji Europejskiej budzi kwestia uznania zaproponowanych przez polskiego ustawodawcę rozwiązań za pomoc operacyjną wykorzystującą fundusze publiczne, aby zwolnić stocznie z kosztów, które w przeciwnym razie musiałyby ponieść w ramach swojej bieżącej działalności.
Pomoc operacyjna co do zasady nie jest bowiem w ramach UE dopuszczalna, ponieważ zakłóca zasady uczciwej konkurencji opartej na osiągnięciach i nie pozwala na osiągnięcie celów leżących we wspólnym interesie Unii.
W tym przypadku Komisja obawia się, że pomoc zaszkodziłaby stoczniom w UE, które nie kwalifikują się do wsparcia w ramach polskiego systemu podatkowego. Z drugiej strony, w ocenie Komisji, istnieją w Polsce stocznie, które są w stanie konkurować na rynku na podstawie własnych osiągnięć, bez potrzeby pomocy państwa.
Skądinąd jestem też bardzo ciekawy, ilu z polskich przedsiębiorców branży stoczniowej rzeczywiście korzysta z możliwości płatności zryczałtowanego podatku w wysokości 1 proc. od sprzedaży pochodzącej z budowy i przebudowy statków zamiast powszechnie obowiązującego podatku dochodowego od osób prawnych lub od osób fizycznych.
Mam wrażenie, że nieliczni…
A szczegółowy komunikat Komisji Europejskiej w obu sprawach możesz znaleźć TUTAJ.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }