Patryk Zbroja

adwokat

Kancelarię adwokacką prowadzi w Szczecinie. Specjalizuje się w prawie cywilnym i gospodarczym, w tym związanym z prawem morskim.
[Więcej >>>]

12,5 m dla Szczecina!

Patryk Zbroja12 kwietnia 2017Komentarze (0)

W ostatnich dniach media – nie tylko te związane z gospodarką morską – obiegła informacja o uchwaleniu specustawy w sprawie przebudowy toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

Tekst ustawy przyjętej przez Sejm można znaleźć tutaj.

Oczywiście, osobom z branży nie trzeba wyjaśniać, że modernizacja toru jest bardzo istotna dla zespołu zachodniopomorskich portów. Jej realizacja to warunek stabilnego rozwoju (możliwość obsługi większych jednostek, o większym zanurzeniu, a zatem i większej ładowności), a także zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi.

Ustawa – jak można przeczytać w jej rządowym uzasadnieniuma usprawnić przygotowania i realizację inwestycji poprawiającej dostęp do portu morskiego w Szczecinie.

Co ciekawe, jej celem nie jest jednak zapewnienie finansowania dla inwestycji.

Nie ustanawia również obowiązku przeprowadzenia budowy i przebudowy toru dla organu administracji morskiej (Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie).

W konsekwencji przyjęcie tej ustawy nie spowoduje kosztów dla budżetu państwa, bo inwestycja ma być realizowana niezależnie od jej treści.

Założenie jest takie, że realizacja nastąpi do 2022 roku w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wartość inwestycji to ok. 1 mld 385 mln zł – w tym 85% będzie pochodzić ze środków unijnych i 15% ze środków z budżetu państwa.

Przy takich kwotach podstawową sprawą będzie zabezpieczenie odpowiedniego finansowania. A tego w drodze ustawowej raczej się nie da zrobić 😉

Pojawia się zatem pytanie, czy uchwalenie tej ustawy było w tej sytuacji w ogóle konieczne?

Mam wątpliwości… Zwłaszcza ze względu na fakt istotnego zaawansowania procedury budowlanej, również w zakresie uzgodnień środowiskowych inwestycji oraz użytkowników ogrodów działkowych.

Niewątpliwe jest natomiast to, że jest spora wola polityczna, aby postulowany przecież od wielu lat przez branżę gospodarki morskiej projekt pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m wszedł w życie.

I z tego trzeba się cieszyć 🙂

{ 0 comments… add one now }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: